ایرج میرزا در وصف عاشورا

زن جنده چه می کشی خودت را   دیگر نشود حسین زنده
کشند و گذشت و رفت و شد خاک   خاکش علف و علف چرنده
من هم گویم یزید بد کرد   لعنت به یزید بد کننده
اما دیگر این کتل مثل چیست   وین دسته خنده آورنده
تخم چه کسی بریده خواهی   با این قمه‌های نا برنده
آیا تو سکینه‌یی که گویی   سو ایستمیرم عمیم گلنده
كو شمـر و تو كیستی كه گوئی   گل قویما منی شمیر النده
تو زینب خواهر حسینی؟   ای نره خَر سبیل گنده
خجلت نكشی میان مردم   با این حركات مثـل جنده
در جنگ دو سال قبل دیدی شد   چند کرور نفس رنده
از این همه کشتگان نگردید   یک مو ز زهار چرخ کنده
در سیزده قرن پیش اگر شد   هفتاد و دو سر ز تن فکنده
امروز چرا تو میکنی ریش   ای در خور صد هزار خنده
كی كشته شود دوباره زنده   با نفرین تو بر كشنده
باور نکنی بیا ببندیم   یک شرط به صرفه برنده
صد روز دیگر برو چو امروز   بشکاف سر و بکوب دنده
هی بر سر و ریش خود بزن گِل   هی بر تن خود بمال سنده
هی با قمه زن به کله خویش   کاری که تبر کند به کنده
هی بر سر خود بزن دو دستی   چون بال که میزند پرنده
هی گو که حسین کفن ندارد   هی پاره بکن قبای ژنده
گر زنده نشد، عنم به ریشت   گر شد عن تو به ریش بنده

شاعر: ایرج میرزا

Advertisements

5 پاسخ به “ایرج میرزا در وصف عاشورا

  1. آقا ما اینو یه جای دیگه به اشتراک گذاشتیم چه دعوایی شد
    ملت تو سر و کله هم میزدند که : ما باید خودمون رو برای مظلومیت امام حسین جر بدیم بعد بدوزیم بعد دوباره جر بدیم بعد با چرخ خیاطی بدوزیم بعد جر بدیم بعد با جوال دوز بدوزیم … هیچی دیگه
    منم که خیاط نبودم موضوع رو ول کردم گفتم خودشون بهتر واردند
    ولی عجیب اینه که همه شون جوان و نوجوان بودند
    واقعا دلم میسوزه که هر چقدر سعی کردم منطقی باهاشون حرف بزنم نشد
    اصلا توی حماقت غوطه میخورند … یک لحظه فکر نمیکنند که شاید طرف مقابل یک درصد درست بگه
    همه ش بخاطر کم کاری و تبلیغات ضعیف شماست ها ! امام نقی! ;)

    • کس ننه محمد بن عبدالله حرومزاده. کس فاطمه زهرا جنده دو عالم که به عمر کس داد و کس اش گائیده شد و محسن پسر عمر بن خطاب هست . کس ننه حسن و حسین حرومزاده. کس ننه تک تک امامان شیعه . کس ننه 14 معصوم و 12 امام و اهل بیت

  2. ✅آسيب رساندن به بدن، رفتار قبيله اى و بدور از تمدن

    مذاهب و فرهنگ‌های گوناگون در سراسر جهان آداب و رسوم خاص خود را برگزار می‌کنند، آداب و رسومی که شاید از نگاه دیگران، خشن، ترسناک، دردناک، بیهوده و سنگدلانه محسوب می‌شوند،اما برای پیروان آن آیین به عنوان نوعی تقدیس و پالایش روحی و معنوی نگریسته می‌شود.
    علت اينست كه فرد مراسم ديگران را با عقل خود ميسنجد و مراسم مقدس خود را بدون عقل و تفكر. در واقعا تعصبات مذهبى كه از كودكى در مغز كسى وارد شده باشد، جلوى تفكر و انديشه را ميگيرد.

    ما آتئيستها بعلت نداشتن تعصب دينى به تمام اين مراسم به ديده حماقت بشر و رفتار قرون وسطايى مينگريم و فرقى بين قمه زدن و عزاردارى شيعه سانان با رفتار قبايل زير نميبينيم.
    در زير چند نمونه از رفتار قبيله اى را گردآورى كردم.

    «قطع انگشتان»
    قبیله «دانی»، ساکنان بومی زمین‌های حاصل‌خیز غرب گینه‌ نو هستند. اعضای این قبیله برای نشان دادن اندوه خود در مراسم تدفین، انگشت‌های خود را قطع می‌کنند و سپس صورت خود را به خاک و خاکستر آغشته می‌کنند. آنها انگشتان خود را برای نشان دادن عشق و علاقه به کسی که دوستش داشتند قطع می‌کنند و نزدیکان اصلی فرد فوت شده دست قطع شده خود را همراه با جنازه خاک می‌کنند. این عضو قطع شده نمادی از بدن و روح بازماندگان است که همواره در کنار متوفی خواهد ماند و با او زندگی می کند. تعداد انگشتان قطع شده یک فرد نشان دهنده این است که وی چند نفر را دوست داشته است و در برخی مواقع فرد برای مراسم تدفین همسرش انگشتی برای قطع کردن و اجرای مراسم ندارد!

    «سوپ جسد»
    مراسم تدفین مردگان در قبیله «یانومامی» بسیار مهم است و مردم این قبیله می‌خواهند از آرامش روح رفتگان خود مطمئن شوند. زمانی که یکی از افراد متعلق به این قبیله که در مرز میان برزیل و ونزوئلا زندگی می‌کنند می‌میرد، جسد او سوزانده می‌شود و با مخلوط کردن پودر خاکستر استخوان‌های آنان با بارهنگ سوپی آماده و خورده می‌شود. آنان معتقدند با خوردن این سوپ روح عزیز از دست رفته‌اشان تا ابد در بدن آنان جاویدان خواهد ماند. یانومامی‌ها معتقدند اجساد همه باید سوزانده شود چرا که از بین رفتن جسد به روش طبیعی بسیار وحشتناک است و از سویی دیگر روح مرده اگر به داخل بدن عزیران خود نرود آزرده خواهد شد. آنها همچنین معتقدند جسد مرده باید هرچه زودتر از بین برود؛ چراکه در غیر این صورت روح او بازمی‌گردد و پیوسته در نظر آنها ظاهر می‌شود.

    «نيش ميليونها مورچه»
    این یکی از دردناکترین رسوم در قبایل آمازون است که اگر در این مراسم شرکت نکنید نمی‌توانید مرد شوید. زمانی که پسران به سن خاصی می‌رسند به همراه پسران بالغ دیگر به درون جنگل رفته و مورچه گلوله (نوعی مورچه) می‌یابند. نیش این حشرات بسیار دردناک است. نام آین مورچه‌ها از آنجایی «مورچه گلوله» انتخاب شده است که درد نیش آنها با درد اصابت گلوله به بدن مقایسه شده است. مورچه‌ها پس از جمع‌آوری با نوعی ماده مخدر گیاهی به خواب می‌روند. سپس مورچه‌ها را در حالت خواب ناشی از مواد مخدر داخل یک دستکش بافته شده قرار می‌دهند. این حشرات زمانی که بیدار می‌شوند خود را محبوس در دستکش می‌یابند و بسیار عصبانی و تهاجمی هستند و در این هنگام پسران تازه به بلوغ رسیده باید طی 10 دقیقه این مورچه‌ها را در دستکش نگه داشته و درد آن را تحمل کنند و بعد از 20 مرتبه تکرار این مراسم پسران جوان ثابت می‌کنند که مرد شده‌اند.

    «سوراخ كردن بدن»
    «تایپوسام» یکی از جشن‌های آیین هندوست که در آن افراد برای ادای احترام و نشان دادن هواخواهی خود نسبت به «موروگان» از خدایان آیین هندو بخش‌های مختلف بدن خود را سوراخ می‌کنند. این مراسم در کشورهای دیگری با جمعیت قابل ملاحظه از قوم «تادیل» چون سریلانکا، مالزی، موریس، سنگاپور، تایلند و میانمار نیز برگزار می‌شود. داستانها زیادی در مورد فلسفه آغازین این جشن مطرح است، بر اساس روایت هندو، این جشن زادروز «موروگان» پسر شیوا و پروتی است و روزی است که پروتی نیزه‌ای را به مورگان هدیه می‌کند و وی با آن اقدام به نابودی دیو «سوراپادمن» می‌کند؛ و به همین دلیل پیروان هندو نیز در این روز سوراخ‌هایی در اطراف بدن و زبان خود ایجاد می‌کنند. در طول سالیان برگزاری این جشن مهیج‌تر، رنگارنگ‌تر و البته خونین‌تر شده و شرکت کنندگان نیزه‌هایی را به صورت و سینه خود فرو می‌کنند و حتی برخی از پیروان متعصب با بدن خونین خود واگن‌های بزرگی را با طناب می‌کشند.

    «قمه زدن»
    اين رفتار در گروهى بنام شيعه سانان ديده ميشود كه مثل انسانهاى امروزى لباس ميپوشند، ولى رفتارى قرون وسطايى دارند.
    اين افراد براى فردى كه ١٤٠٠ سال پيش در جنگ قبيله اى بخاطر زن و مقام بدست پسر عموى خود كشته شده است، دو ماه گريه و زارى ميكنند و گاهى بدن خود را با چاقو و قمه زخمى ميكنند.
    جالب اينجاست كه اينها معتقدند براى فردى گريه و زارى ميكنند كه به بهشت رفته و حوريان بهشتى در خدمتش هستند.

    اشكان ايرانى

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s